Luba Fateeva - september 2011

Schoonheid ontroert me. Ik geloof dat schilderen een van de vele

manieren is om dit gevoel van ontroering uit te drukken.

Als ik iets mooi vind, dan probeer ik het vast te leggen

op een stuk doek met een klein beetje verf.

Dit proces van vastleggen interesseert mij enorm.

“Ik kom uit een land dat niet bestaat- de USSR”, zeg ik wel eens tegen mezelf. Oorspronkelijk kom ik uit Saratov, een grote maar onbekende stad aan de Wolga rivier in zuid Rusland. Zes jaar geleden ben ik naar Nederland verhuist en sindsdien woon ik in Den Haag.

 

Toen ik als kind mijn vader zag schilderen werd ik op slag verliefd op de schilderkunst…. Mijn eerste boeken waren van de schilderijen collectie van de Hermitage en van Rembrandt van Gogh. Toen ik op mijn vijfde door deze boeken bladerde, had ik geen idee dat mijn levensweg me naar Nederland zou voeren en me daar zou ontwikkelen als kunstenaar. Ik denk dat dit zo voor mij bepaald is….

 

Ik deel dezelfde fascinatie voor ballet als voor schilderkunst. De Notenkraker en het Zwanenmeer waren de eerste voorstellingen die ik op tv heb gezien heb. Vanaf dat moment groeide mijn interesse voor ballet en ontdekte ik  het “Ballet Russes”, een ballet groep opgericht in 1909 door de Russische impresario Sergei Diaghilev. Het Ballet Russes werd een van de meest invloedrijke groepen in de 20e eeuw, gedeeltelijk door de samenwerking met contempory componisten, geografen, artiesten en dansers.

 

Tijdens mijn zoektocht naar de beste manier om mijn fascinatie voor ballet te uiten, kwam ik werk van de 19e eeuwse kunstenaar Leon Bakst tegen, een meester in kunst, design en theater. Ik werd zo geïnspireerd door zijn ontwerpen van de kostuums dat ik me niet kon inhouden om in zijn huid te kruipen en met de zelfde gereedschappen, papier en kwasten mijn eigen kunstwerken te gaan maken. Door hem leerde ik  met licht in de lijnen te schilderen, de elegantie van zijn penseelstreken, de fantastische kleurenspel en ongelimiteerde fantasie.

Leon Bakst zal altijd mijn leraar en inspiratiebron blijven.

 

Deze expositie is mijn ode aan zijn kunst, zijn leven en zijn geniale kunstwerken, die ik ontdekte en zo waardeer.

 

 

“I come from a country that does not exist - the USSR” – I often say about myself. Originally I come from Saratov, a large, but quite unknown city on the Volga River in the South of Russia. Six years ago I moved to Holland and lived in The Hague all this time.

I fell in love with art when I was a child and saw my father painting… My first books were Hermitage Paintings Collections, Rembrandt, Van Gogh.  When browsing through them at the age of five, I had no idea my life journey will bring me to Holland where I will be growing as an artist. I tend to believe it has been decided for me…

I have similar fascination with ballet as with art… The “Nutcracker” and the “Swan Lake” were the first performances I have seen on TV. From that moment my interest in ballet grew and eventually I discovered the Ballet Russes, a ballet company established in 1909 by the Russian impresario Sergei Diaghilev. The Ballet Russes became one of the most influential ballet companies of the 20th century, in part because of the groundbreaking artistic collaboration among contemporary choreographers, composers, artists, and dancers.

 

In search of my own ways to express my fascination with ballet and its beauty I came across Leon Bakst, a genius and an incredible master of theatrical design and decoration. I was so intrigued by his costumes that I could not resist the urge to step into a dialogue with him, using the artist's tools - paper and brushes. He taught me the lightness of his lines, elegance of his brush strokes, incredible play of colors and boundless imagination. Leon Bakst will always stay my friend and my teacher.